Mitt foto
Jag heter Erika, är 30plus och har väl eg inte så mkt att tillägga. Den här bloggen skildrar mina känslor och tankar. Bara för att jag tycker ngt eller "säger" ngt så behöver det inte nödvändigtvis vara så som ni ser det.

maj 15, 2009

Att döpa sina barn...

Det är nog ngt jag faktiskt aldrig kommer göra. Om jag någonsin kommer få en knodd dvs.
(Jag respekterar självklart er som väljer att göra det. och jag tycker inte ett dugg mindre om er för det heller :)

Men jag vill nog att mitt barn ska få välja själv vilken tro han/hon vill döpas in i.

Däremot så skulle jag kunna ha en sorts "namn ceremoni" som L tänkte ha med lilla S. Det lät så otroligt mysigt. :)

Jag vet att det är många som har fått barn och kommer få barn nu. Hur kommer ni göra? Hur ser ni på det här med dopet?

Lite små funderingar bara...

Ska sova lite nu tänkte jag.
Smsa lite innan sömnen träder in.

Det är faktiskt lite lugnande för mig....

Ligger i sängen o slänger iväg lite sms, får tillbaka några... Mkt avslappnande...

Om man inte e förbannad såklart. ;)

5 kommentarer:

Ida sa...

Ja du vet ju hur jag står i det hela. Är inte döpt, konfirmerad etc. Mina föräldrar lät mig bestämma själv och jag tänker väl visa "samma respekt" för mina, om jag får några att kalla mina haha :)
Tycker det är ett för stort beslut för att man ska ta det för någon annan.

Anna sa...

Inte för att jag är på g att skaffa några barn, men jag kan ju if flika in med en åsikt i ämnet ;)

För mej är det ju enkelt: Jag är ju ateist, då verkar det ju dumt att döpa sina barn =P Men nån liten namnceremoni eller nått kanske vore nått, bara för traditonens o firandets skull liksom ^^

Erika sa...

Ida: jag tycker likadant. Fast jag är ju döpt sedan jag var 6 månader OCH konfirmerad. Men mina föräldrar lät ju bli att döpa mina 3 småsyskon. :) Fast jag tror mest att det var för att pappa inte ville döpa dom.

Anna: Även om man inte har barn finns det ju åsikter. ;P

Ja, tror att det kan vara mysigt med namn ceremoni. Om inte annat för morföräldrar och sådant eftersom dom säkert vill se barnet döpt eg. då får dom ngt att fira. ;P

martinaolofsson sa...

Vi tänker heller inte döpa vårt lilla barn, som du säger barnet skall ha den rätten att själv bestämma sin tro:) och det är nog inte många som förstår vad ett dop står för riktigt heller, många vill nog tyvärr mest ha paket:P:P hihi

Erika sa...

Martina: roligt att du kommenterar! :) Visste inte ens att du läste min blogg. :)

Ja jag håller faktiskt med. Finns nog dom som tänker på paketen med.

Men mest av allt så känns det som att många gör det för att det är tradition.