Mitt foto
Jag heter Erika, är 30plus och har väl eg inte så mkt att tillägga. Den här bloggen skildrar mina känslor och tankar. Bara för att jag tycker ngt eller "säger" ngt så behöver det inte nödvändigtvis vara så som ni ser det.

mars 31, 2011

8½+ månader "gammal"

Nu kommer Anton updateringen. Det är väl lika bra att få det gjort!

Den 9:e februari sprack hans första tand fram (mittersta tanden till höger nere). Nu 2 månader senare så är nr 4:a på väg att spricka upp!
Den 10:e mars hade tand nr 2 tittat igenom tandköttet (mittersta nere till vänster).
Den 27:e hade tand nr 3 tagit sig igenom (mittersta UPPE till höger)! Nu väntar vi bara på att nr 4 ska kämpa sig igenom skinnlagret (mittersta uppe till vänster)!

Som jag misstänkte från början så har han inte blivit ett "krypa barn", han sitter på rumpan och tar sig framåt. Än så länge går det inte spec fort, men han börjar förstå hur man gör nu, MEDVETET. ^^

Han försöker ställa sig upp mot saker. Än så länge har han inte fattat hur han ska få till benen för att dom inte ska vara i vägen, men det står nog inte på! Men han tar sig upp på ena knät medans andra är som stöd under honom, det gör att han kan leka tittut vid bordet, där han tar tag i kanten på det och drar sig upp.

Apropå krypa så lyckades han faktiskt ta sig några cm framåt idag på magen. Han fick upp benen under sig och puttade sigframåt en bit. Men jag tror inte det kommer bli en vanesak. Förhoppningsvis så skippar vi den biten och går direkt på den stående delen! ^^
(då vet jag en mamma som får springa)

Han är fortfarande en god o glad liten fis, tyvärr har han varit sjuk en hel del senaste veckorna så han har inte varit sig själv helt. Jobbigt att ha ont och må dåligt kan jag tro. :( Dålig sömn på nätterna, magsjuka, öroninflammation och till råga på det 2st tänder som är på väg upp på samma gång... 3st inom loppet av 3veckor!

Han växer iaf så det knakar! Han ska inte vägas och mätas förrän den 10e Maj, Då får vi se om han är uppe på 12kgs sträcket. ;) Ska bli spännande att se hur det är med längden med. Jag tycker att alla hans pyjamaser börjar bli så korta!

Precis nyss vaknade Anton till. När jag kommer in i sovrummet förväntar jag mig ju att få se en bebis som ligger ner i sängen och gråter. Snacka om förvånad morsa när jag inser att han SITTER UPP i sin säng! Det har han ALDRIG gjort förut, varken i min säng, på golvet eller i soffan (satt sig upp dvs). Förvånad och STOLT morsa! :)

Ljud som han gör då? Han har börjat smacka med munnen. Som man lärde sig att göra till hästar när man var mindre. Har ingen aning om man ff gör så. ;) Han börjat använda halsen till att göra massa schh ljud.
Han använder egna handen för att göra ljud med munnen. (Det lärde han sig efter ett besök hos Kajsa! ^^)
Istället för att säga dadadababbdada, säger han nu mamamamammmammama! ^^

Han har börjat skratta för att få ANDRA att göra roliga saker. Som ett exempel: Vi hade Sol på besök idag. Hon busade med honom genom att skak på huvudet. Då skrattar han. När hon slutar och inte gjort så på ett litet tag då, tittar han på henne och "skrattar medvetet" för att få henne att fortsätta. Förstår ni hur jag menar?

TV:n då? Han är ff fascinerad av reklam, men inte RIKTIGT lika mkt som förut. Nu har han däremot fått mersmak av "drömmarnas trädgård"! Han sitter som ett tänt ljus ibland när det går!

Precis som förut sitter han ff o leker med saker. Han MÅSTE inte ta sig överallt för att pilla. Lite skillnad har det såklart blivit sedan han faktiskt kan ta sig framåt. Han älskar lådor tex ^^, dra ut/skjuta in och sedan upprepa det ett dussin ggr eller mer! Extra roligt är det att slänga saker på golvet, titta efter dom och få mamma sin att plocka upp dom! ;)


Han har visat små tendenser på att bli rädd för vissa karlar. MEN jag tror att det kan bero på att han inte varit helt pigg och kry. Det får visa sig! Han lär ju garanterat få träffa mkt folk med tiden. :)

Han har rätt så bra rutiner, förutom att hans sömn blir störd på nätterna. Men det är ju bara under en begränsad period, snart så kommer han sova som en ängel igen! Jag ska även börja med 8månaders vällingen nu, så förhoppningsvis blir sömnen bättre av det! (har inte riktigt vågat med den efter magsjukan, men det borde inte vara någon fara nu!)

Vet att det blev ett lite plåttrigt inlägg, men det är främst för min egen del som jag skriver det här. :)

VET ni med er att jag glömt ngt får ni gärna påminna mig om det. ^^

Just ja, två saker till, det där han gör med nappen.... Det är ju också en sak han gör medvetet för att han VET att jag skrattar. (Han skrattar också såklart)
Plus att han har lärt sig att ge mig pussar, om jag frågar honom om en! ^^ Sötnos! Han väckte mig en dag genom att slå på mitt ansikte o pussa på mig! <3<3<3

2 kommentarer:

Agge sa...

Ljuvlig uppdatering tycker farmor som tyvärr ff är hostig och snorig och allmänt hängig. Jag kan väl dock inte skylla på tänder, men en rejäl flunsa i af. Längtar eftyer att träffa er.... ^^Kram

Erika sa...

Usch då! Vi tycker synd om dig! Hoppas att det blir bra FORT så vi kan träffas!
Nem, tänder på G är väl inte direkt ngt som ngn av oss kan skylla på förutom dom små bebisarna. :)

Krya på dig så ses vi snart! KRAAM