Mitt foto
Jag heter Erika, är 30plus och har väl eg inte så mkt att tillägga. Den här bloggen skildrar mina känslor och tankar. Bara för att jag tycker ngt eller "säger" ngt så behöver det inte nödvändigtvis vara så som ni ser det.

januari 09, 2013

Nomnom tårta!

1 burk sötad kondenserad mjölk (ca 400g) eller en burk färdig karamelliserad mjölk.




150g smör (jag kör 200g)
300g digestivekex (jag kör 400g, = ett paket digestive)
Hallon och blåbär efter behag, gör inget om det täcker

2st dubbeldaim
3dl vispgrädde


1. Lägg burken i en stor kastrull, täck med vatten. Låt småkoka ca 2 1/2 timme utan lock, fyll på vatten under tiden så burken hela tiden är täckt. (Gäller ej den färdiga kolan!)

2. Ta upp burken och Skölj i kallt vatten, låt svalna helt.

3. Klä insidan av en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter, med plastfolie. (Jag använder folieform eftersom jag ska ta med dom till jobbet)

4. Smält smöret och mixa kexen, tryck ut blandningen i botten på formen. Ställ i kylen 1 timme.

5. Vispa grädden fast och blanda med daimkrosset.

6. Lossa kanten från bottnen. Lyft upp den, dra försiktigt bort plasten och lägg på ett fat. Bre på kolakrämen, och daimgrädden över. Ställ kallt till servering.








7. Vid servering: toppa med hallon och blåbär (och resterande daimkross. Om det blir ngt ;) )


Nomnomnom!

- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer: